maandag 15 december 2014
Juniorstring, normaal?
Oefenrecensie invoegen
Samenvatting verhaal:
http://uittrekselbank.nbdbiblion.nl/uittrekselbank/abonnee/detail?tek_id=295233
Informatie over de auteur:
http://renatedorrestein.nl/?page_id=32
Recensie:
http://literom.knipselkranten.nl/literom/IndexJs?87483
http://literom.knipselkranten.nl/literom/IndexJs?86623
De vliegeraar van Khaled Hoeseinni
Waarom ik dit boek gekozen heb.
Ik heb het boek de vliegeraar gekozen op aanraden van mijn moeder. Zij had het boek een tijdje geleden gelezen en vond het een heel mooi en ontroerend boek. Toen ik haar vroeg wat een goed boek was om te lezen voor Nederlands vertelde ze over De Vliegeraar.
Samenvatting.
Het boek gaat over 2 jongens Amir en Hassan, die samen met hun vaders in Kabul wonen. Hassan is niet alleen Amirs bedienden, maar ook zijn beste vriend. Samen vliegeren ze veel en ze doen mee aan een toernooi. Tijdens dit toernooi word Hassan verkracht en Amir laat dat gebeuren. Na dit word de vriendschap minder en verhuizen Amir en zijn vader naar Amerika, door de beginnende oorlog in Afghanistan.
Jaren later word Amir gebeld vanuit Afghanistan, Hassan is dood en zijn zoontje is in handen gekomen van de Taliban. Amir moet hem redden, zo kan hij alles uit het verleden goed maken. Amir gaat naar Afghanistan en na veel zoeken vind hij Sohrab, de zoon van Hassan. Amir wilt hem meenemen naar Amerika, dit gaat echter niet zomaar. Na veel wikken en wegen lukt het hem om Sohrab mee naar Amerika te nemen.
Thema.
Het belangrijkste thema is vriendschap, Hassan en Amir zijn de beste vrienden.
Fragment 1: ''Ik heb de eerste twaalf jaar van mijn leven grotendeels spelend met Hassan doorgebracht. Soms lijkt mijn hele jeugd één lange lui zomer met Hassan, achter elkaar aan zitten tussen de bosschages in mijn vaders achtertuin, verstoppertje, agentje en cowboytje spelen'' (blz. 27).
Op dit moment in het verhaal vertelt Amir hoe de vriendschap tussen hem en Hassen is ontstaan en gegroeid. Hij laat aan de hand van gebeurtenissen zien dat ze samen zijn opgegroeid en goede vrienden (bijna broers) zijn.
Fragment 2: Ik lachte. Ik klemde hem vast in een stevige omhelzing en plantte een kus op zijn wang. 'Waar was dat voor?' vroeg hij stomverbaasd en blozend. Ik gaf hem een vriendelijke por. Glimlachte: 'Je bent geweldig, Hassan. Je bent geweldig en ik hou van je' (blz. 44).
In dit stukje van het verhaal heeft Amir net zijn eerste zelf verzonnen tekst aan Hassan laten horen, het was bedoeld als grap maar Hassan vond het verhaal helemaal geweldig. Amir waardeert dit zo en vertelt Hassan hoeveel hij van hem houd als vriend. In het fragment kun je zien hoe diep de vriendschap was. Hoeveel ze van elkaar hielden als vrienden en het laat ook zien hoe gehecht ze aan elkaar waren.
In allebei de fragmenten word heel duidelijk dat vriendschap een belangrijk thema is in het boek.
Karakterbeschrijving.
De belangrijkste persoon in het boek is Amir .In het boek volg je zijn gedachten gang. In sommige gevallen snap ik het gedrag van Amir, maar er zijn ook gevallen dat ik echt niet snap waarom hij dat doet.
Wanneer Hassan word verkracht staat Amir voor een keuze: wegrennen of Hassan helpen. Hij kiest voor het wegrennen, dit snap ik niet. Ik weet dat hij nog maar een kind is en heel bang was, maar Hassan deed alles voor hem. Altijd. Niet omdat hij de bedienden was maar omdat Amir zijn beste vriend was. Ik snap niet waarom Amir hem toen niet geholpen heeft. Ik weet niet of ik het zelfde zou doen als Amir. Ik denk dat ik dat pas écht kan weten wanneer ik in zo'n situatie terecht kom. Ik zou nu daarentegen een andere beslissing genomen hebben dan Amir. Als iemand alles voor mij zou doen dan zou ik hem op zo'n cruciaal moment ook helpen.
Toen Amir gebeld werd vanuit Afghanistan, besloot hij om te gaan. Dit snap ik heel goed, hij heeft zijn hele leven met een schuld gevoel geleefd en nu had hij de kans om het goed te maken. Ik vind het heel goed en mooi van hem dat hij naar Afghanistan gegaan is om Sohrab te redden. Dit zou ik ook doen, ookal is dit met gevaar voor eigen leven. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het niet gedaan had. Weer kan ik dat eigenlijk pas écht weten als ik in zo'n situatie terecht kom.
Ik weet niet of ik bevriend zou zijn met Amir. Hij is heel jaloers ingesteld en dat zou ik niet fijn vinden. Ook weet ik niet of ik hem zou kunnen vertrouwen. In het boek bedriegt hij Hassan twee maal, eerst helpt hij Hassan niet wanneer hij hem het hardste nodig heeft. En omdat hij zich zo schuldig en slecht voelt bedriegt hij Hassan door zijn verjaardagsgeld onder het bed van Hassan te leggen, zodat het net lijkt of Hassan dat gedaan heeft. Hij denk dat zijn vader Hassan en Ali hierdoor zou ontslaan, dit gebeurt echter niet.
Het taalgebruik.
In het boek word alles heel precies en gedetailleerd beschreven. Elk lichtstraaltje, boom, dier of persoon word zo beschreven dat je het meteen voor je ziet. Door het taalgebruik krijg je een mooi beeld van Afghanistan en de mensen die er wonen. Ook word er veel gebruik gemaakt van Afghaanse woorden. De mensen in het boek spreken elkaar aan, zoals het in het echt ook gaat. Dit vind ik heel leuk, je leert zo een nieuw land en zijn cultuur kennen.
''De intensive care is L-vormig en schemerig, een wirwar van piepende monitors en zoemende apparaten''. In dit citaat kun je zien hoe precies het taalgebruik is.
''Amir jaan, ik heb heel erg van je verhaal genoten, Masjallah"
Dit citaat laat zien dat er in het boek veel Afghaanse woorden worden gebruikt.
Stemming tijdens het lezen.
Ik werd heel somber, verdrietig en toch soms ook weer blij tijdens het lezen. Wanneer ik over de vriendschap tussen Amir en Hassan las werd ik vrolijk. Ik dacht aan hoe ik vroeger ook alles deed met een vriendin en hoe makkelijk alles toen was. Maar die vriendschap veranderd, door 1 gebeurtenis. Hier werd ik verdrietig van, ik las hoe zo'n mooie vriendschap abrupt eindigde. Toen ik las wat er zich allemaal afspeelde in Afghanistan tijdens de oorlog werd ik ook somber. Amir beschreef in het begin hoe mooi zijn geboorteland was en bij terug komst was alles veranderd.
Boodschap.
Door het lezen van dit boek ben ik anders gaan denken over Afghanistan en de Taliban. Ik weet nu dat Afghanistan niet slecht is, maar de Taliban. Ook zie ik Afghanistan als een land dat mooie tijden heeft gekend en niet meer als een verwoest land. Ik wist niet hoe Afghanistan er voor de oorlog uitzag, maar dat weet ik nu wel door het lezen van dit boek. Ik weet nu ook meer over de cultuur en hoe de mensen met elkaar omgaan. Ze zijn allemaal heel spontaan en open, dat is in het boek tenminste zo.
De twee andere boeken.
Ik vind dit boek het beste van de drie. In periode 1 las ik Sonny boy dit vond ik ook een goed boek, maar in vergelijking met dit boek is de Vliegeraar beter. In periode 2 las ik De Donkere Kamer Van Damocles, dit boek vond ik niet zo leuk. Ik snapte dingen niet, omdat het moeilijke geschreven was. Hierdoor zat ik niet echt in boek, dit had ik wel bij De Vliegeraar. Al met al vind ik De Vliegeraar het beste en mooiste boek tot nu toe.
Twee vragen.
Beste lezer aan het einde van de weblog wil ik je twee laatste vragen stellen.
Vraag 1: Stel jij hebt een beste vriend/vriendin die als een broer/zus voelt omdat jullie samen zijn opgegroeid. Je doet alles met diegene en hij/zij doet alles voor jou. Wat zou jij doen als je in een situatie terecht kom vergelijkend met die van Amir?
Vraag 2: Hoe denk jij over de oorlog in Afghanistan?
Ik heb het boek de vliegeraar gekozen op aanraden van mijn moeder. Zij had het boek een tijdje geleden gelezen en vond het een heel mooi en ontroerend boek. Toen ik haar vroeg wat een goed boek was om te lezen voor Nederlands vertelde ze over De Vliegeraar.
Samenvatting.
Het boek gaat over 2 jongens Amir en Hassan, die samen met hun vaders in Kabul wonen. Hassan is niet alleen Amirs bedienden, maar ook zijn beste vriend. Samen vliegeren ze veel en ze doen mee aan een toernooi. Tijdens dit toernooi word Hassan verkracht en Amir laat dat gebeuren. Na dit word de vriendschap minder en verhuizen Amir en zijn vader naar Amerika, door de beginnende oorlog in Afghanistan.
Jaren later word Amir gebeld vanuit Afghanistan, Hassan is dood en zijn zoontje is in handen gekomen van de Taliban. Amir moet hem redden, zo kan hij alles uit het verleden goed maken. Amir gaat naar Afghanistan en na veel zoeken vind hij Sohrab, de zoon van Hassan. Amir wilt hem meenemen naar Amerika, dit gaat echter niet zomaar. Na veel wikken en wegen lukt het hem om Sohrab mee naar Amerika te nemen.
Thema.
Het belangrijkste thema is vriendschap, Hassan en Amir zijn de beste vrienden.
Fragment 1: ''Ik heb de eerste twaalf jaar van mijn leven grotendeels spelend met Hassan doorgebracht. Soms lijkt mijn hele jeugd één lange lui zomer met Hassan, achter elkaar aan zitten tussen de bosschages in mijn vaders achtertuin, verstoppertje, agentje en cowboytje spelen'' (blz. 27).
Op dit moment in het verhaal vertelt Amir hoe de vriendschap tussen hem en Hassen is ontstaan en gegroeid. Hij laat aan de hand van gebeurtenissen zien dat ze samen zijn opgegroeid en goede vrienden (bijna broers) zijn.
Fragment 2: Ik lachte. Ik klemde hem vast in een stevige omhelzing en plantte een kus op zijn wang. 'Waar was dat voor?' vroeg hij stomverbaasd en blozend. Ik gaf hem een vriendelijke por. Glimlachte: 'Je bent geweldig, Hassan. Je bent geweldig en ik hou van je' (blz. 44).
In dit stukje van het verhaal heeft Amir net zijn eerste zelf verzonnen tekst aan Hassan laten horen, het was bedoeld als grap maar Hassan vond het verhaal helemaal geweldig. Amir waardeert dit zo en vertelt Hassan hoeveel hij van hem houd als vriend. In het fragment kun je zien hoe diep de vriendschap was. Hoeveel ze van elkaar hielden als vrienden en het laat ook zien hoe gehecht ze aan elkaar waren.
In allebei de fragmenten word heel duidelijk dat vriendschap een belangrijk thema is in het boek.
Karakterbeschrijving.
De belangrijkste persoon in het boek is Amir .In het boek volg je zijn gedachten gang. In sommige gevallen snap ik het gedrag van Amir, maar er zijn ook gevallen dat ik echt niet snap waarom hij dat doet.
Wanneer Hassan word verkracht staat Amir voor een keuze: wegrennen of Hassan helpen. Hij kiest voor het wegrennen, dit snap ik niet. Ik weet dat hij nog maar een kind is en heel bang was, maar Hassan deed alles voor hem. Altijd. Niet omdat hij de bedienden was maar omdat Amir zijn beste vriend was. Ik snap niet waarom Amir hem toen niet geholpen heeft. Ik weet niet of ik het zelfde zou doen als Amir. Ik denk dat ik dat pas écht kan weten wanneer ik in zo'n situatie terecht kom. Ik zou nu daarentegen een andere beslissing genomen hebben dan Amir. Als iemand alles voor mij zou doen dan zou ik hem op zo'n cruciaal moment ook helpen.
Toen Amir gebeld werd vanuit Afghanistan, besloot hij om te gaan. Dit snap ik heel goed, hij heeft zijn hele leven met een schuld gevoel geleefd en nu had hij de kans om het goed te maken. Ik vind het heel goed en mooi van hem dat hij naar Afghanistan gegaan is om Sohrab te redden. Dit zou ik ook doen, ookal is dit met gevaar voor eigen leven. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het niet gedaan had. Weer kan ik dat eigenlijk pas écht weten als ik in zo'n situatie terecht kom.
Ik weet niet of ik bevriend zou zijn met Amir. Hij is heel jaloers ingesteld en dat zou ik niet fijn vinden. Ook weet ik niet of ik hem zou kunnen vertrouwen. In het boek bedriegt hij Hassan twee maal, eerst helpt hij Hassan niet wanneer hij hem het hardste nodig heeft. En omdat hij zich zo schuldig en slecht voelt bedriegt hij Hassan door zijn verjaardagsgeld onder het bed van Hassan te leggen, zodat het net lijkt of Hassan dat gedaan heeft. Hij denk dat zijn vader Hassan en Ali hierdoor zou ontslaan, dit gebeurt echter niet.
Het taalgebruik.
In het boek word alles heel precies en gedetailleerd beschreven. Elk lichtstraaltje, boom, dier of persoon word zo beschreven dat je het meteen voor je ziet. Door het taalgebruik krijg je een mooi beeld van Afghanistan en de mensen die er wonen. Ook word er veel gebruik gemaakt van Afghaanse woorden. De mensen in het boek spreken elkaar aan, zoals het in het echt ook gaat. Dit vind ik heel leuk, je leert zo een nieuw land en zijn cultuur kennen.
''De intensive care is L-vormig en schemerig, een wirwar van piepende monitors en zoemende apparaten''. In dit citaat kun je zien hoe precies het taalgebruik is.
''Amir jaan, ik heb heel erg van je verhaal genoten, Masjallah"
Dit citaat laat zien dat er in het boek veel Afghaanse woorden worden gebruikt.
Stemming tijdens het lezen.
Ik werd heel somber, verdrietig en toch soms ook weer blij tijdens het lezen. Wanneer ik over de vriendschap tussen Amir en Hassan las werd ik vrolijk. Ik dacht aan hoe ik vroeger ook alles deed met een vriendin en hoe makkelijk alles toen was. Maar die vriendschap veranderd, door 1 gebeurtenis. Hier werd ik verdrietig van, ik las hoe zo'n mooie vriendschap abrupt eindigde. Toen ik las wat er zich allemaal afspeelde in Afghanistan tijdens de oorlog werd ik ook somber. Amir beschreef in het begin hoe mooi zijn geboorteland was en bij terug komst was alles veranderd.
Boodschap.
Door het lezen van dit boek ben ik anders gaan denken over Afghanistan en de Taliban. Ik weet nu dat Afghanistan niet slecht is, maar de Taliban. Ook zie ik Afghanistan als een land dat mooie tijden heeft gekend en niet meer als een verwoest land. Ik wist niet hoe Afghanistan er voor de oorlog uitzag, maar dat weet ik nu wel door het lezen van dit boek. Ik weet nu ook meer over de cultuur en hoe de mensen met elkaar omgaan. Ze zijn allemaal heel spontaan en open, dat is in het boek tenminste zo.
De twee andere boeken.
Ik vind dit boek het beste van de drie. In periode 1 las ik Sonny boy dit vond ik ook een goed boek, maar in vergelijking met dit boek is de Vliegeraar beter. In periode 2 las ik De Donkere Kamer Van Damocles, dit boek vond ik niet zo leuk. Ik snapte dingen niet, omdat het moeilijke geschreven was. Hierdoor zat ik niet echt in boek, dit had ik wel bij De Vliegeraar. Al met al vind ik De Vliegeraar het beste en mooiste boek tot nu toe.
Twee vragen.
Beste lezer aan het einde van de weblog wil ik je twee laatste vragen stellen.
Vraag 1: Stel jij hebt een beste vriend/vriendin die als een broer/zus voelt omdat jullie samen zijn opgegroeid. Je doet alles met diegene en hij/zij doet alles voor jou. Wat zou jij doen als je in een situatie terecht kom vergelijkend met die van Amir?
Vraag 2: Hoe denk jij over de oorlog in Afghanistan?
Tirza
Tirza van Arnon Grunberg.
Mijn mening over het boek:
Mijn mening over het boek:
Na het lezen van het boek was ik vrij neutraal, ik vond het geen vervelend boek om te lezen, maar het was nou geen ‘leuk’ boek. Ik vond het best een vrij lastig boek.
In de eerste 300 pagina’s stelt Jörgen zichzelf eigenlijk voor. Je krijgt verschillende dingen over hem te weten en zo kom je er langzamerhand achter wat voor persoon hij is, maar er gebeurt niet echts iets, er worden alleen allemaal dingen over het verleden verteld. En dan aan het einde van het boek begint het verhaal pas echt. Dan gebeuren alle dingen die belangrijk zijn voor het ‘echte’ verhaal. Het is dan best lastig om de eerste 300 pagina’s door te komen, maar het is wel een slimme truc van de schrijver. Door deze manier van schrijven maakt hij kritische spanning én emotionele spanning bij de lezer los. Hierdoor blijf je toch steeds maar verder lezen, omdat je weet dat er aan het einde iets gaat gebeuren, waardoor je snapt waar die 300 pagina’s goed voor waren.
Al met al vond ik het best een pittig boek om te lezen vooral de eerste 300 pagina’s, de laatste 100 pagina’s vond ik eigenlijk wel spannend en daarom dus ook het leukste stuk van het boek.
Recensie
Literatuurgeschiedenis en recensie
In De periode van ca 800 tot 1150 werd Oudnerderlands gesproken.
Het verhaal/lied ‘heer halewijn’ is in rijm geschreven, hierdoor is het makkelijk te onthouden. Ook zijn er in regelmatige herhalingen in het verhaal/lied te vinden.
Hoofsheid.
Tijdens de kruistochten raakten velen onder de indruk van de Arabische cultuur, waar de kunst van het levensgenieten veel verder ontwikkeld was dan in Europa,.
Hoofs houdt in dat je de medemens met respectvolle gemanierdheid tegemoet te treden, je laat de ander in zijn waarde en plaatst deze niet voor onaangename verassingen. Je bent wellevend, galant en je beheerst je driften en impulsen.
Door de indrukken die de kruistochtvaarders in het Midden-Oosten hebben opgedaan is het freeërieke decor ontstaan. Zonder de kruistochten wist niemand over deze wonderbaarlijke natuurverschijnselen. De kruisstochten zijn dus van belang geweest voor het schrijven van deze roman.
De voorbeeldfunctie van ridderromans was dat de lotgevallen van de romanfiguren dienden tot voorbeeld van de edelen die naar zulke verhalen luisterden.Het hoofse van een ridder en de heldhaftigheid van een ridder.
De ene keer werkt Reinaert bewondering op door zijn slimheid, en dan weer roept hij afschuw op door de manier waarop hij andere te grazen neemt. Dit zijn twee tegenstrijdige gevoelens dit Reinaert los maakt bij de lezer.
Geestelijk toneel kon grootser worden aangepakt, omdat de kerk de middelen had om het grootst aan te pakken. Het wereldlijk toneel werd vooral door beroepsspelers opgevoerd en was veel kleiner van opzet. Want als je wat wilde overhouden moest je het niet te groots aanpakken.
Sanderijn
Laat ons in deze tuin wat
met elkaar spreken, heer ridder,
en probeer mijn woorden te begrijpen,
dat verzoek ik u, hooggeboren edelman.
Kijk eens naar deze mooie, groene boom,
hoe mooi hij in bloei staat.
Zijn bijzondere geur verspreidt zich
tot in alle hoeken van deze hof.
Hij staat in zo'n lieflijke vallei
dat hij wel moet bloeien.
Hij is zo edel en zo geurig dat hij
een sieraad is voor de hele tuin.
Stel nu dat een edele valk
op deze boom neerstreek
en er een bloem af haalde
- daarna nooit meer een -
en het bij die ene bloem liet,
zou u die boom daarom misprijzen
En hem daarom laten omhakken?
Ik verzoek u, dat u me
naar waarheid antwoord geeft,
edele ridder, op hoofse wijze.
Aanwijzingen, decor: Tuin, mooie groene boom, hof, vallei, bloem.
Aanwijzingen, gedrag en gebaren: Ze noemen elkaar u en ze noemen elkaar de hele tijd edelvrouw en edelman. Edele valk en God.
Rederijkerij.
Bij officiële gelegenheden in de stad werden Bijbelse en niet Bijbelse verhalen uitgebeeld. De rederijkers hadden een groot aandeel in de organisatie en uitvoering hiervan. De stad probeerde rederijkers aan zich te binden, omdat zij een rol konden spelen bij de propaganda voor de eigen stad.
De gedichtenwedstrijd is er weer en zoals wij allen weten, willen jullie daar graag aan mee doen. Wij een paar eisen aan gesteld, zo mag je alleen meedoen als jouw gedicht bestaat uit maximaal twintig zinnen en het onderwerp ‘liefde’ is.
Voor de winnaar is er een dichtbundel van de allerbekendste dichters van de vorige eeuw, voor de anderen is er een troostprijs.
De wedstrijd is a.s. zaterdag 5 oktober. Wij kijken er naar uit om jullie dan te zien.
Om je in te schrijven, geef je naam en adres op.
Titelpagina
De functie van een titelpagina is om het boek er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien, zodat mensen het eerder zouden kopen. Ook geeft een titelpagina een idee over waar het boek over gaat.
Duizend Schitterende zonnen.
‘Ze draaide hem een kwartslag zodat de scherpe kant van de spade omhoog gericht was, en terwijl ze dat deed moest ze eraan denken dat dit voor het eerst in haar leven was dat zij over de loop van haar leven besliste’.
Het boek valt op door de manier van taalgebruik. Er worden veel Arabische woorden gebruikt, die het verhaal een bepaalde sfeer geven. Het verhaal speelt zich af in Afghanistan en dat zie je ook terug in het taalgebruik. Maar niet alleen de Arabische woorden bepalen de sfeer, ook de beschrijvingen van plaatsen. Alles wordt in detail beschreven waardoor het verhaal visueel word. De stad Kabul is een goed voorbeeld: tijdens het lezen lijkt het of jezelf door de stad wandelt. Je ruikt de geur van kebab, je hoort de geluiden van auto’s en spelende kinderen en je voelt de warmte op je huid.
Duizend schitterende zonnen is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in andere culturen. Het is een boek dat je bij blijft en dat de kracht van Afghaanse vrouwen laat zien.
Duizend schitterende zonnen is een boek dat je in je boekenkast moet hebben, als is het maar om er eens door heen te bladeren en dankbaar te zijn voor het leven dat we hier hebben.
http://rankingthebooks.nl/khaled-hosseini-duizend-schitterende-zonnen/
http://www.scholieren.com/blog/2462/zo-schrijf-ik-een-recensie
Nederlandse Literatuurgeschiedenis.
Een pennenproef als begin (opdrachten).
De monniken die in het jaar 1100 leefde moesten veel teksten overschrijven. Na zoveel tijd testen zij op de laatste bladzijde van het boek uit of de pen het nog wel goed deed. Ze schreven dan het eerste wat hun te binnen schoot. Dit noem je de pennenproef.In De periode van ca 800 tot 1150 werd Oudnerderlands gesproken.
Het verhaal/lied ‘heer halewijn’ is in rijm geschreven, hierdoor is het makkelijk te onthouden. Ook zijn er in regelmatige herhalingen in het verhaal/lied te vinden.
Hoofs houdt in dat je de medemens met respectvolle gemanierdheid tegemoet te treden, je laat de ander in zijn waarde en plaatst deze niet voor onaangename verassingen. Je bent wellevend, galant en je beheerst je driften en impulsen.
Door de indrukken die de kruistochtvaarders in het Midden-Oosten hebben opgedaan is het freeërieke decor ontstaan. Zonder de kruistochten wist niemand over deze wonderbaarlijke natuurverschijnselen. De kruisstochten zijn dus van belang geweest voor het schrijven van deze roman.
Ridderliteratuur.
De voornaamste verschillen tussen Karel- en Arthurromans zijn: veel Karelromans zijn hoofdzakelijk gewijd aan oorlog en massa-gevechten, vaak tussen christenen en moslims, terwijl in de Arturromans de nadruk ligt op individuele avonturen, toernooien en tweegevechten en de hoofse liefde.De voorbeeldfunctie van ridderromans was dat de lotgevallen van de romanfiguren dienden tot voorbeeld van de edelen die naar zulke verhalen luisterden.Het hoofse van een ridder en de heldhaftigheid van een ridder.
Van den vos Reynaerde.
Wanneer hij eerst weet ontkomen aan de galg door een prachtig leugenverhaal aan de koning te vertellen en daarna maakt hij opnieuw enkele slachtoffers. In dit fragment wordt duidelijk dat reinaert een doortrapte schurk is. De ene keer werkt Reinaert bewondering op door zijn slimheid, en dan weer roept hij afschuw op door de manier waarop hij andere te grazen neemt. Dit zijn twee tegenstrijdige gevoelens dit Reinaert los maakt bij de lezer.
Toneel in de Middeleeuwen.
Geestelijk toneel is het toneel waarin Bijbelverhalen worden uitgebeeld, om deze duidelijker te maken voor het gewone volk.Geestelijk toneel kon grootser worden aangepakt, omdat de kerk de middelen had om het grootst aan te pakken. Het wereldlijk toneel werd vooral door beroepsspelers opgevoerd en was veel kleiner van opzet. Want als je wat wilde overhouden moest je het niet te groots aanpakken.
Laat ons in deze tuin wat
met elkaar spreken, heer ridder,
en probeer mijn woorden te begrijpen,
dat verzoek ik u, hooggeboren edelman.
Kijk eens naar deze mooie, groene boom,
hoe mooi hij in bloei staat.
Zijn bijzondere geur verspreidt zich
tot in alle hoeken van deze hof.
Hij staat in zo'n lieflijke vallei
dat hij wel moet bloeien.
Hij is zo edel en zo geurig dat hij
een sieraad is voor de hele tuin.
Stel nu dat een edele valk
op deze boom neerstreek
en er een bloem af haalde
- daarna nooit meer een -
en het bij die ene bloem liet,
zou u die boom daarom misprijzen
En hem daarom laten omhakken?
Ik verzoek u, dat u me
naar waarheid antwoord geeft,
edele ridder, op hoofse wijze.
De ridder
Edele vrouwe, ik begrijp u goed.
Een enkele bloem, dat valt toch wel mee
als er verder niets aan mankeert?
Daar zou ik de boom niet om haten,
noch hem laten omhakken,
want hij ziet er zo fraai uit.
Ik zie zoveel bloemen aan de takken
- ze zijn werkelijk niet te tellen -
die vrucht zullen dragen,
indien God het wil.
Laten we er verder niet meer over praten
en kom met me mee, edele vrouwe.
Edele vrouwe, ik begrijp u goed.
Een enkele bloem, dat valt toch wel mee
als er verder niets aan mankeert?
Daar zou ik de boom niet om haten,
noch hem laten omhakken,
want hij ziet er zo fraai uit.
Ik zie zoveel bloemen aan de takken
- ze zijn werkelijk niet te tellen -
die vrucht zullen dragen,
indien God het wil.
Laten we er verder niet meer over praten
en kom met me mee, edele vrouwe.
Aanwijzingen, decor: Tuin, mooie groene boom, hof, vallei, bloem.
Aanwijzingen, gedrag en gebaren: Ze noemen elkaar u en ze noemen elkaar de hele tijd edelvrouw en edelman. Edele valk en God.
Rederijkerij.
Bij officiële gelegenheden in de stad werden Bijbelse en niet Bijbelse verhalen uitgebeeld. De rederijkers hadden een groot aandeel in de organisatie en uitvoering hiervan. De stad probeerde rederijkers aan zich te binden, omdat zij een rol konden spelen bij de propaganda voor de eigen stad.
Gedichtenwedstrijd
Gegroet allen,De gedichtenwedstrijd is er weer en zoals wij allen weten, willen jullie daar graag aan mee doen. Wij een paar eisen aan gesteld, zo mag je alleen meedoen als jouw gedicht bestaat uit maximaal twintig zinnen en het onderwerp ‘liefde’ is.
Voor de winnaar is er een dichtbundel van de allerbekendste dichters van de vorige eeuw, voor de anderen is er een troostprijs.
De wedstrijd is a.s. zaterdag 5 oktober. Wij kijken er naar uit om jullie dan te zien.
Om je in te schrijven, geef je naam en adres op.
Met Vriendelijke groeten,
De organisatie
Blokboek en boekdrukkunst
Bij blokboeken werd een volledige pagina uit één blok hout gesneden, maar dit kostte veel tijd en het kon na het drukken van één boek worden weggegooid. Bij boekdrukkunst worden alle letters uit het alfabet op losse loden stukken gezet en deze konden meerdere malen worden gebruikt. Dit kostte veel minder tijd dan blokboeken.
Het eerste gedrukte Nederlandstalige boek was de Delfts Bijbel. Dit boek verscheen op 10 januari 1477 en is gedrukt door Jacob Jacobszoon van der Meer en Maritius Yemantszoon. Het boek verscheen voor het eerst in 1473, maar was toen Latijns gedrukt.
Titelpagina
De functie van een titelpagina is om het boek er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien, zodat mensen het eerder zouden kopen. Ook geeft een titelpagina een idee over waar het boek over gaat.
De drukkers hebben de titelpagina uitgevonden om aandacht te trekken van de mensen.
Duizend Schitterende zonnen.
Auteur: Khaled Hosseini
Genre: Fictie- Literatuur& Poëzie
Uitgever: Bezige Bij, De
ISBN-nr: 9789023426066
Verschenen mei 2007
‘Ze draaide hem een kwartslag zodat de scherpe kant van de spade omhoog gericht was, en terwijl ze dat deed moest ze eraan denken dat dit voor het eerst in haar leven was dat zij over de loop van haar leven besliste’.
Duizend schitterende zonnen vertelt het verhaal van Mariam. Zij is vijftien jaar wanneer ze word uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Kabul. Jaren later trouwt Rasheed met Laila, Rasheed redde haar na een raketaanval. In eerste instantie overheersen tussen de twee vrouwen gevoelens van achterdocht en jaloezie, maar door de agressieve houding van Rasheed ontstaat er een innige vriendschap. Samen zetten Mariam en Laila alles op alles om te overleven in de eindeloze oorlog van Afghanistan, die voor hen ook binnenhuis woedt.
Met duizend schitterende zonnen probeert Hosseini de ‘westerse wereld’ te laten zien hoe het er in landen als Afghanistan aan toe gaat. Meisjes die op hun vijftiende worden uitgehuwelijkt zijn daar de normaalste zaak van de wereld. Dat een man het liefste een zoon wil, is helemaal niet gek!
In het boek wordt de man-vrouw relatie heel duidelijk. Je merkt al meteen de positie van de vrouw in de maatschappij. Mariam is een bastaard en word samen met haar moeder ver weg in een huis geplaatst. Dit wordt allemaal besloten door Mariam’s vader, haar moeder heeft hier niets tegen in te brengen.
Deze roman raakt iedere vrouw diep in haar hart. De bijzondere vriendschap die ontstaat tussen Mariam en Laila is hartverscheurend en mooi tegelijk. Het moment dat Laila haar dochter in een weeshuis moet achter laten is verschrikkelijk. Elke moeder die dat leest voelt de pijn in haar hart.
Maar vooral de boosheid die bij je opkomt als je leest hoe Rasheed de twee vrouwen zonder enig respect behandeld. De machteloosheid van de vrouwen voel je. De twee vrouwen zijn levensecht beschreven.
Het boek valt op door de manier van taalgebruik. Er worden veel Arabische woorden gebruikt, die het verhaal een bepaalde sfeer geven. Het verhaal speelt zich af in Afghanistan en dat zie je ook terug in het taalgebruik. Maar niet alleen de Arabische woorden bepalen de sfeer, ook de beschrijvingen van plaatsen. Alles wordt in detail beschreven waardoor het verhaal visueel word. De stad Kabul is een goed voorbeeld: tijdens het lezen lijkt het of jezelf door de stad wandelt. Je ruikt de geur van kebab, je hoort de geluiden van auto’s en spelende kinderen en je voelt de warmte op je huid.
Duizend schitterende zonnen is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in andere culturen. Het is een boek dat je bij blijft en dat de kracht van Afghaanse vrouwen laat zien.
Bronnen.
De tekst achterop het boek.http://rankingthebooks.nl/khaled-hosseini-duizend-schitterende-zonnen/
http://www.scholieren.com/blog/2462/zo-schrijf-ik-een-recensie
Erik of het kleine insectenboek
Erik of het klein insectenboek
Auteur:Godfried Bomans.
Uitgegeven: 1940
Genre: Sprookjes, jeugdboek
Onderwerpen: Dierenverhalen, Fantasie & werkelijkheid
'Het eerste wat de kleine Erik deed in het land Wollewei was - huilen. Ja, dat is nu wel een beetje vervelend om te vertellen; maar deden wij soms anders toen wij voor het eerst gezet werden in het schilderij waarin we nu al zo lang leven?'
De kleine Erik is een fantasierijk jongetje dat verlangt naar iets speciaals. Op een avond vlak voor een geplande schooltoets over insecten ligt hij wakker in bed. Plotseling komen alle schilderijen in leven ook het schilderij 'Wollewei'. Dit laatste schilderij is een landschap met allemaal insecten, Erik vraagt zich af wat er daar afspeelt en klimt het schilderij in. In deze fantasiewereld ontmoet Erik vele verschillende personages en komt hij van alles te weten.
Erik is een nieuwsgierig jongetje van negen jaar, die terecht kom in een fantasiewereld. Hij is er beleefd en gedraagt zich op een goed opgevoede manier naar de insecten toe. Erik is een perfect voorbeeld van het denkbeeld 'het gras is altijd groener aan de andere kant'. Hij verlangt er na om naar een andere wereld te gaan en tot zijn vreugde komt hij ook terecht in een fantasiewereld. Maar na een tijdje begint hij te beseffen dat thuis eigenlijk ook wel heel fijn is en hij krijgt heimwee.
Ook ziet hij niet meteen de slechte eigenschappen van de insecten, omdat hij altijd uit gaat van het goede in een mens. Dit maakt hem ook wel een beetje naïef, alhoewel het blijft een jongentje van negen. In het begin van het verhaal voelt hij zich slimmer dan de insecten, omdat hij veel informatie over ze weet uit het Solms insectenboek.
Erik heeft min of meer de eigenschappen die elke jongen van negen heeft: hij is nieuwsgierig, een beetje naïef, denkt dat alles ergens anders beter is dan bij hem en ziet niet het slechte in mensen.
De insecten die beschreven worden in het boek, hebben elk een negatieve eigenschap. Deze negatieve eigenschappen lijken verdacht veel op de negatieve eigenschappen van de mens.
De wespen, de familie van Vliesvleugel, zijn verwaand. Ze zijn van adel en ze vinden zichzelf beter dan de bijen, het arbeidersvolk. De spin lijk in eerste instantie een lief beestje, maar blijkt gemeen en achterbaks.
De worm is eigenwijs en denkt dat hij de weg terug wel weet, maar hij is daar zo druk mee bezig dat hij met zichzelf in de knoop raakt. Letterlijk!
De slak denkt dat hij belangrijker is omdat hij mooi genoeg is en geen extra vel nodig heeft. Tenslotte zijn er nog de mieren die alleen met zichzelf bezig zijn, zij zijn immers de sterkste van het rijk.
Het mooie van het boek is dat waarheden zijn beschreven op een sprookjesachtige manier. De negatieve kant die iedereen wel in zich heeft komt heel mooi naar voren in dit boek. Ook het menselijke verlangen om van tijd tot tijd in een nieuwe wereld te willen stappen, waar de werkelijkheid beter zal zijn. In die zin is Erik of het Kleine insectenboek geen sprookje, maar de realiteit. Onder de humor en fantasieën ligt een serieuzere boodschap, die van het leven. Verschillende stukken in het boek blijven je hier constant aan herinneren.
Al met al is Erik of het Kleine insectenboek een aanrader voor jong en oud. Het is een sprookje, maar eentje die waarheden en levensboodschappen onderstreept.
Uitgegeven: 1940
Genre: Sprookjes, jeugdboek
Onderwerpen: Dierenverhalen, Fantasie & werkelijkheid
'Het eerste wat de kleine Erik deed in het land Wollewei was - huilen. Ja, dat is nu wel een beetje vervelend om te vertellen; maar deden wij soms anders toen wij voor het eerst gezet werden in het schilderij waarin we nu al zo lang leven?'
De kleine Erik is een fantasierijk jongetje dat verlangt naar iets speciaals. Op een avond vlak voor een geplande schooltoets over insecten ligt hij wakker in bed. Plotseling komen alle schilderijen in leven ook het schilderij 'Wollewei'. Dit laatste schilderij is een landschap met allemaal insecten, Erik vraagt zich af wat er daar afspeelt en klimt het schilderij in. In deze fantasiewereld ontmoet Erik vele verschillende personages en komt hij van alles te weten.
Erik is een nieuwsgierig jongetje van negen jaar, die terecht kom in een fantasiewereld. Hij is er beleefd en gedraagt zich op een goed opgevoede manier naar de insecten toe. Erik is een perfect voorbeeld van het denkbeeld 'het gras is altijd groener aan de andere kant'. Hij verlangt er na om naar een andere wereld te gaan en tot zijn vreugde komt hij ook terecht in een fantasiewereld. Maar na een tijdje begint hij te beseffen dat thuis eigenlijk ook wel heel fijn is en hij krijgt heimwee.
Ook ziet hij niet meteen de slechte eigenschappen van de insecten, omdat hij altijd uit gaat van het goede in een mens. Dit maakt hem ook wel een beetje naïef, alhoewel het blijft een jongentje van negen. In het begin van het verhaal voelt hij zich slimmer dan de insecten, omdat hij veel informatie over ze weet uit het Solms insectenboek.
Erik heeft min of meer de eigenschappen die elke jongen van negen heeft: hij is nieuwsgierig, een beetje naïef, denkt dat alles ergens anders beter is dan bij hem en ziet niet het slechte in mensen.
De insecten die beschreven worden in het boek, hebben elk een negatieve eigenschap. Deze negatieve eigenschappen lijken verdacht veel op de negatieve eigenschappen van de mens.
De wespen, de familie van Vliesvleugel, zijn verwaand. Ze zijn van adel en ze vinden zichzelf beter dan de bijen, het arbeidersvolk. De spin lijk in eerste instantie een lief beestje, maar blijkt gemeen en achterbaks.
De worm is eigenwijs en denkt dat hij de weg terug wel weet, maar hij is daar zo druk mee bezig dat hij met zichzelf in de knoop raakt. Letterlijk!
De slak denkt dat hij belangrijker is omdat hij mooi genoeg is en geen extra vel nodig heeft. Tenslotte zijn er nog de mieren die alleen met zichzelf bezig zijn, zij zijn immers de sterkste van het rijk.
Het mooie van het boek is dat waarheden zijn beschreven op een sprookjesachtige manier. De negatieve kant die iedereen wel in zich heeft komt heel mooi naar voren in dit boek. Ook het menselijke verlangen om van tijd tot tijd in een nieuwe wereld te willen stappen, waar de werkelijkheid beter zal zijn. In die zin is Erik of het Kleine insectenboek geen sprookje, maar de realiteit. Onder de humor en fantasieën ligt een serieuzere boodschap, die van het leven. Verschillende stukken in het boek blijven je hier constant aan herinneren.
Al met al is Erik of het Kleine insectenboek een aanrader voor jong en oud. Het is een sprookje, maar eentje die waarheden en levensboodschappen onderstreept.
Betoog 'Tienduizend dingen'
Verbintenissen
Het schrijven van een verhaal is een kunst. De kunst zit hem bij het schrijven vooral in het schrijven van een originele tekst. Deze kan zowel gebaseerd zijn op fictie of op non-fictie. Ook een combinatie van beide zien we wel eens terug. Fictie is fantasie. Deze kan dichtbij de werkelijkheid liggen, maar dit niet hoeft natuurlijk niet. Non-fictie is daarentegen gericht op de werkelijkheid. Denk aan een situatie die in het echte leven heeft plaatsgevonden of een gebeurtenis die een bestaand persoon in levende lijve heeft meegemaakt. Deze bestaande persoon kan iedereen zijn, ook de schrijver zelf. De schrijver zelf kan zijn of haar persoonlijke leven beschrijven in een verhaal. De hoofdpersoon heeft daardoor veel overeenkomst met de schrijver zelf. Het verhaal krijgt meer diepgang en meer emotie. De schrijver kan de emotie van het waargebeurde beter overbrengen aan de lezer en de situatie kan beter beschreven worden. Kunnen we dit ook terugvinden in het verhaal ''De tienduizend dingen'' van Maria Dermout? Is er een verband tussen Maria Dermout en haar hoofdpersoon Fecilia in het boek De tienduizend dingen?
Om hier een correct antwoord op te geven, is het van belang de levensloop van deze schrijfster te bestuderen. Maria Dermoût, geboren als Helena Anthonia Maria Elisabeth Ingerman, werd in 1988 geboren op een suikerfabriek op het eiland Java. Maria was het enige kind van administrateur Frederik Ingerman en moeder Anna Sophie Halverhout. Een half jaar na haar geboorte stierf haar moeder. Hierna hertrouwde haar vader met een Duitse gouvernante genaamd Heleen Lohmann. Maria werd thuis geschoold door Heleen. In 1900 vertrok Maria naar Haarlem, waar ze toen verbleef bij het gezin van de predikant Herman de Lang, om haar opleiding te vervolgen. Ze had haar school niet afgemaakt, want dat vond haar vader niet nodig. Daarom vertrok ze in 1905 weer terug naar Indië. In 1906 ontmoette ze Isaac Dermoût en het jaar daarop trouwden zij. Ze hebben samen 2 kinderen gekregen, een dochter en een zoon. Hoewel Dermoût al vroeg begon met schrijven, debuteerde ze pas op haar 62e met het boek ‘Nog pas gisteren’ in 1951. Hierna volgden nog vele verhalen en romans waaronder haar belangrijkste roman ‘De tienduizend dingen’ in 1955. Omdat Maria opgroeide met de inheems-Indische vertel taal, komt haar unieke schrijfstijl die geïnspireerd is door de Indische vertelkunsten duidelijk naar voren. De centrale thema’s van Maria’s verhalen en romans zijn: ervaren, medelijden, overleven. Maria heeft drie literaire prijzen gewonnen voor haar werk en stierf twaalf dagen naar haar 74e verjaardag.
De schrijfster werd gedurende het schrijfproces van het boek “De tienduizend dingen” beïnvloed door politieke onrust en tradities. Het boek speelt zich af na de overheersing van Japan over Nederlands-Indië tijdens de Tweede wereldoorlog. Nederland wilde macht blijven houden over Nederlands-Indië. De inheemse Indonesiërs kwamen in opstand en er kwam een strijd tussen hun en het KNIL. Molukse militairen vochten aan de kant van het KNIL en waren erg gevreesd. In het boek zie je de gevolgen hiervan terug. Het eiland dat ooit mooi, gezellig, leuk en vol leven was, is nu uitgestorven. Felicia is helemaal alleen overgebleven en denkt dan ook nog vaak aan alle mensen die zijn gestorven. Ze luistert soms naar de liederen die gezongen worden door nabestaanden om hun dierbaren in leven te houden met herinneringen. Dit sluit aan bij het Indonesische thema. Volgens een oud Moluks gebruik wordt bij het overlijden van een dierbare over de honderd dingen gezongen die kenmerkend voor de overledene waren. In het lied wordt alles wat de nabestaanden zullen herinneren opgesomd, van de kleinste dingen tot het karakter. Op deze manier blijft de herinnering aan de persoon altijd vers in het geheugen gegrift. Aan het eind van het boek ziet ook zij haar `honderd dingen’ aan haar voorbij gaan. De titel komt van een regel van de zevende eeuwse Chinese dichter Ts’ên Shên: “Wanneer de tienduizend dingen gezien zijn in hun eenheid, keren wij terug tot in het begin en blijven waar wij altijd geweest zijn”.
Felicia realiseert zich echter aan het eind van het boek dat die honderd dingen nooit genoeg zijn om de essentie van iemands leven in vast te leggen. Haar honderd dingen waren veel meer dan dat, zoals ze zich op pagina 244 van het boek realiseert: “Zij zat rustig in haar stoel, het waren ook geen honderd dingen, veel meer dan honderd dingen, en niet alleen van haar, honderd keer ‘honderd dingen’, naast elkaar, los van elkaar, elkaar rakende, hier en daar in elkaar vervloeiende zonder ergens enige binding, en tegelijkertijd voor altijd met elkaar verbonden.”. Felicia begreep de verbondenheid van de dingen niet, maar beseft dat ze niet alles hoeft te begrijpen en acceptatie soms genoeg is. Het leven van Felicia word dromerig en vaag weergegeven, hetgeen dat dit vooral veroorzaakt is het vele gebruik van flashbacks.
Het boek bestaat uit zes delen die uiteindelijk allemaal samenkomen in de acceptatie van Felicia. Terwijl je het boek aan het lezen bent snap je eerst niet hoe alles met elkaar in verband hangt en heb je heel erg het gevoel dat je losstaande verhalen aan het lezen bent. In het laatste deel, Allerzielen, vallen alle puzzelstukjes echter perfect in elkaar.
Dit heeft het effect dat je in het laatste hoofdstuk duidelijkheid krijgt, wat een erg mooi effect geeft aangezien het voor Felicia zelf ook pas in het allerlaatste hoofdstuk duidelijk wordt. Ze had zich vastgebeten in de rouw en wraakgevoelens over haar zoon. Toch is ze niet een sentimentele oude vrouw, ze weet dat de dood iedereen zal komen halen, zolang het maar niet door opzet komt.
Aan het eind van het boek vertelt de geest van haar eigen zoon haar namens de vermoorden: “wij zijn nooit enkel en alleen vermoord, wij zijn ook gesneuveld.” (bladzijde 239). Eerst wilt Felicia dit niet accepteren, maar later zet het haar er tot aan om voor het eerst aan de moordenaars te denken. Ze voelt dan geen haat meer, eerder licht verdriet. “Alsof zij niet de moordenaars waren, maar ook mee de vermoorden.” (bladzijde 241). Op het moment dat zij zelf aan het sterven is, accepteert ze eindelijk het sneuvelen van haar zoon.
Het hele boek vertelt eigenlijk Felicia’s reis naar acceptatie. Er is niet een heel groot verband tussen de loop van Maria haar leven en die van Felicia. Toch zijn er zeker overeenkomsten, zoals dat Felicia net als Maria in de Indonesische cultuur is opgegroeid. Ook is Felicia net als Maria zelf een tijdje weggeweest uit Indonesië om er later weer terug te komen. Verder is de historische achtergrond sterk aanwezig in het boek, je merkt dit het aan de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, het uitgestorven eiland.
Klik voor verdere informatie en een samenvatting van het boek hier.
Karel ende Elegast
Inleiding
Het verhaal gaat over Koning Karel, die midden in de nacht een boodschap van een engel krijgt. God draagt hem op om uit stelen te gaan. In eerste instantie gaat Karel hier niet op in, omdat hij denkt dat hij misleid word. Wanneer de engel 3 keer bij hem komt met dezelfde boodschap, besluit Karel toch uit stelen te gaan. Als hij in het donkere bos is loopt hij Elegast tegen het lijf. Elegast is door Karel verbannen en is nu dief geworden. Karel doet zich voor als Adelbrecht (ook een dief) en samen besluiten ze in te breken in het kasteel van Eggeric. Eenmaal aangekomen vangt elegast een gesprek op tussen Eggeric en zijn vrouw, Eggeric is van plan Karel te vermoorden. De volgende dag wordt er hof gehouden en koning Karel geeft de verraders (Eggeric) een warm ontvangst. Vervolgens beschuldigd hij ze van samenzweren tegen hem. Eggeric word schuldig verklaard en word gedood door Elegast. Elegast word weer in ere hersteld en trouwt met de weduwe van Eggeric, Karels zus.
Het verhaal is gebaseerd op Karel de Grote (742-814). Hij was een Frankische koning die in 1165 heilig verklaard is. Hij speelde in veel middeleeuwse verhalen een rol. Hoewel hij altijd de rol van koning vervulde, is het niet zo dat hij ook altijd zo werd afgeschilderd. Som verscheen hij als sterke strijder en soms als een twijfelaar. Dit verhaal is bijzonder, omdat Karel in hierin echt afgeschilderd werd als koning. Karel de grote heeft in dit verhaal een hoofdrol, terwijl in de meeste verhalen hij steeds op de achtergrond verschijnt.
De auteur van dit verhaal is onbekend. Dit was vaak zo in de middeleeuwen, omdat auteurs kritiek leverde op de samenleving en daarom anoniem schreven. Aangezien maar weinig mensen in die tijd konden lezen en schrijven, is dit verhaal mond op mond door vertelt. Het kan dan ook zo zijn dat het verhaal met de jaren is veranderd.
Brieven.
Brief 1.
Dit is een brief van een monnik aan Koning Karel. In het verhaal twijfelt Koning Karel aan de boodschap die de engel hem geeft. Hij denkt eerst dat hij er ingeluisd word, want waarom zou god willen dat hij gaat stelen. Hij heeft geen vertrouwen dat god weet wat goed voor hem is. De monnik wil hem vertellen dat God hem zal helpen en dat als hij god gehoorzaamt, hij daarvoor beloond zal worden.
Zeer geachte Koning Karel,
Ik vind het ronduit schandalig dat u, de koning, een goede man als Elegast heeft verbannen. Hij is altijd trouw aan u gebleven en heeft u nooit verraden. Eggeric daarentegen heeft menig mens wat aangedaan en heeft toch u vertrouwen gewonnen. U had niet moeten luisteren naar anderen, maar zelf de beslissing over het lot van Elegast moeten nemen. U moet de wil van God gehoorzamen. Hoe machtig u ook bent, God is altijd machtiger. God weet wat goed voor u is en u zal dan ook beloont worden wanneer u naar hem luistert. Ik als monnik kan u helpen het goede pad te kiezen en daarmee uzelf als koning te verbeteren. Als u naar god luistert, zal u weten wat u moet doen en nooit meer twijfelen aan uzelf. U kunt dat altijd de dappere, heldhaftige man zijn die in u zit. God zal u begeleiden en sturen in het leven en ook nadat dit leven op aarde voorbij is, zal god ervoor u zijn. U zal naar de hemel gaan en daar een nog mooier leven hebben, wellicht weer als koning. Het geloof is voor alles in het leven een verklaring. God is de oorzaak van alles.
Nu ik u heb uitgelegd hoe God de reden voor alles is en dat het hoogst noodzakelijk is dat u in de hemel komt. Wil ik u vragen of u ons klooster wilt steunen, door ons maandelijks een bijdrage te leveren. Kiest u ervoor dit te doen, dan zal u een goed leven hebben na dit leven. Ik als volgeling van god heb vertrouwen dat u het juiste pad zal kiezen. U zal god gehoorzamen.
Met alle hoogachting,
Uw monnik Fridric.
Brief 2.
Zeer geachte Amber,
Ik heb veel geleerd door de jaren heen. Zo heb ik een trouwe vazal genaamd Elegast verbannen uit mijn koninkrijk, omdat ik niet geloofde in zijn loyaliteit. Terwijl mijn zwager genaamd Eggeric, die ik mijn vertrouwen gaf, juist een slechte man bleek te zijn. Ik ben gevallen voor de praatjes van andere en heb niet naar god en mezelf geluisterd. Ik heb een trouwe vazal gestraft en een misleidende slechterik vertrouwt. Bij deze wil ik jou de volgende boodschap meegeven: vertrouw en gehoorzaam god, hij weet wat goed voor je is en zal je ervoor belonen. Luister niet naar wat andere tegen je zeggen en geloof in je eigen instincten. Laat je niet misleiden door onbelangrijke zaken. Heb vertrouwen in god en in jezelf. Ik als Koning heb wel zeker geleerd van mijn fouten. Ik heb Elegast in ere hersteld en Eggeric gestraft voor al zijn zonde. Ik heb hem veroordeeld tot de doodstraf. Als beloning voor zijn goede daden, heb ik Elegast mijn geliefde zus laten trouwen.
Ik heb mij laten misleiden door de zwarte kleur van het pak van Elegast, zwart staat namelijk voor slecht maar dit bleek in dit geval niet te kloppen. Ook geloofde ik de engel die mij de boodschap van god kwam vertellen niet. Pas nadat hij 3 keer langs kwam wist ik dat het geen boodschap van de duivel was. Ik ben meteen van het slechte uitgegaan en heb geen vertrouwen gehad in de mensen die altijd loyaal aan mij zijn geweest. Ik heb mij laten ompraten door de verkeerde mensen, laat dit jou niet gebeuren. Als je vertrouwt op god weet je wat je moet doen. Geloof de mensen die altijd trouw aan je zijn gebleven en laat je niet misleiden door slechteriken als Eggeric.
Wees niet naïef en heb vertrouwen in god.
Uw Koning Karel.
Brief 1.
Dit is een brief van een monnik aan Koning Karel. In het verhaal twijfelt Koning Karel aan de boodschap die de engel hem geeft. Hij denkt eerst dat hij er ingeluisd word, want waarom zou god willen dat hij gaat stelen. Hij heeft geen vertrouwen dat god weet wat goed voor hem is. De monnik wil hem vertellen dat God hem zal helpen en dat als hij god gehoorzaamt, hij daarvoor beloond zal worden.
Nu ik u heb uitgelegd hoe God de reden voor alles is en dat het hoogst noodzakelijk is dat u in de hemel komt. Wil ik u vragen of u ons klooster wilt steunen, door ons maandelijks een bijdrage te leveren. Kiest u ervoor dit te doen, dan zal u een goed leven hebben na dit leven. Ik als volgeling van god heb vertrouwen dat u het juiste pad zal kiezen. U zal god gehoorzamen.
Uw monnik Fridric.
Dit is een brief van Koning Karel naar mij. Hij wil mij goede raad geven, gebaseerd op fouten die hij gemaakt heeft.
Zeer geachte Amber,
Ik heb veel geleerd door de jaren heen. Zo heb ik een trouwe vazal genaamd Elegast verbannen uit mijn koninkrijk, omdat ik niet geloofde in zijn loyaliteit. Terwijl mijn zwager genaamd Eggeric, die ik mijn vertrouwen gaf, juist een slechte man bleek te zijn. Ik ben gevallen voor de praatjes van andere en heb niet naar god en mezelf geluisterd. Ik heb een trouwe vazal gestraft en een misleidende slechterik vertrouwt. Bij deze wil ik jou de volgende boodschap meegeven: vertrouw en gehoorzaam god, hij weet wat goed voor je is en zal je ervoor belonen. Luister niet naar wat andere tegen je zeggen en geloof in je eigen instincten. Laat je niet misleiden door onbelangrijke zaken. Heb vertrouwen in god en in jezelf. Ik als Koning heb wel zeker geleerd van mijn fouten. Ik heb Elegast in ere hersteld en Eggeric gestraft voor al zijn zonde. Ik heb hem veroordeeld tot de doodstraf. Als beloning voor zijn goede daden, heb ik Elegast mijn geliefde zus laten trouwen.
Wees niet naïef en heb vertrouwen in god.
Uw Koning Karel.
Abonneren op:
Posts (Atom)